Zamislili smo svijet bez gladi

Tokom 2019. godine u razgovoru između Zorana Puljića, direktora Fondacije Mozaik, i Elvira Karalića, predsjednika Udruženja Pomozi.ba, otkrivena je apsurdnost sistema: osam tona jestivog keksa uništeno je zbog fiskalne politike koja je nametala 17% PDV na sve donacije hrane. U zemlji u kojoj svaka peta osoba živi ispod linije siromaštva, godišnje se uništi 280 miliona obroka jer je, za razliku od donirane, uništena hrana oslobođena PDV-a. Osjetili smo odgovornost prema najranjivijim kategorijama bosanskohercegovačkog društva i odlučili smo sistemski djelovati. Umjesto na deponiju, hranu smo odlučili preusmjeriti u stomake onih kojima je potrebna. Ova vizija materializovana je u programu “Unapređenje pravnog okvira za filantropiju” koji finansira vlada SAD-a kroz program USAID-a Snaga lokalnog. Fondacija Mozaik mobilisala je ključne filantropske organizacije iz regiona, uključujući Pomozi.ba, Hastor fondaciju i Mrežu za izgradnju mira iz BiH, kao i Trag fondaciju i Catalyst Balkans iz Srbije. Tako je Inicijativa ”Niko gladan. Niko sam” postala dio projekta “Unapređenje pravnog okvira za filantropiju”, koju finansira USAID, a provodiFondacija Mozaik sa partnerima 

Ujedinili smo društvo

Nakon uspjeha kampanje “Niko gladan. Niko sam.”, put ka rješavanju gladi i smanjenju bacanja hrane nije se završio samo zakonodavnom pobjedom. Prepoznajući izmjenu Zakona o PDV-u kao ključni korak, kreatori ”Niko gladan. Niko sam” fokusirali su se na implementaciju i optimizaciju novih procedura.

Razvijeni su vodiči za doniranje, uz stručnu pomoć Upravnog odbora za indirektno/ neizravno oporezivanje (UINO). Ovi vodiči pojednostavili su nove procedure, osiguravajući da donatori (kompanije) i primaoci (javne kuhinje) budu spremni da efikasno funkcioniraju u ažuriranom pravnom okviru. Inicijativa “Niko gladan. Niko sam.” u saradnji s Agencijom za sigurnost hrane i njenim direktorom, Džemilom Hajrićem, razvila je Pravilnik o doniranju hrane, razjašnjavajući standarde sigurnosti za artikle koji pred istekom roka.

Fondacija Mozaik razvila je softversko rješenje pod nazivom Registar donacija hrane “Niko gladan”, koji povezuje kompanije koje se bave proizvodnjom, distribucijom i prodajom hrane s organizacijama posrednicima u doniranju. Ova digitalna tržišna platforma omogućava efikasno i transparentno povezivanje donatora hrane s javnim kuhinjama, čime se povećava dostupnost donacija i osigurava da hrana stigne do onih kojima je najpotrebnija. Kroz ovu platformu, ranjive grupe koje se oslanjaju na donacije hrane direktno osjećaju koristi od efikasnijeg upravljanja zalihama i donacijama.

Kampanja “Niko gladan. Niko sam.” Demonstrira moć saradnje i inovacija. Ujedinivši sve aktere drušva, postignuta je revolucionarna pravna reforma.

Iako su zakoni sada na strani donatora, potrebno je kontinuirano raditi na razvoju infrastrukture za doniranje, edukaciji javnosti i osnaživanju kapaciteta organizacija koje se bave prikupljanjem i distribucijom hrane. Cilj kampanje je ne samo olakšati donacije, već i osigurati da nijedan obrok ne bude izgubljen.

Nastavljamo dalje

Veliki zagovarački napori bili su ključni za napredak inicijative. Poslalno je preko 400 pisama vladinim zvaničnicima i donosiocima odluka, neumorno zagovarajući cilj: nahraniti gladne. Opsežno informisanje, zajedno sa strateškim sastancima i pregovorima, jasno je komuniciralo da je protivljenje inicijativi ne samo politički teško, već i etički neopravdano. Ovaj pristup uspješno je osigurao višepartijsku podršku i premostio političke podjele. Rezultirajući konsenzusnim usvajanjem izmjene zakona u Predstavničkom domu Parlamenta BiH 7. juna 2023. godine, a sedam dana kasnije i u Domu naroda. Odluka je naišla na bezpresedentan konsenzus u visoko politički podijeljenoj zemlji, okupljajući podršku od iskusnih političara do šire javnosti.  

Da bi ostvarila ovakav rezultat, Fondacija Mozaik je ujedinila poslovne subjekte, građane, organizacije civilnog društva i javnih institucija. Kroz međusektorske sastanke i dijalog razvila se kolaborativna i inkluzivna strategija.  

Uzorni javni službenici iz Uprave za indirektno/neizravno oporezivanje (UINO), g. Muharem Mašinović i g. Sedin Mešinović su bili duboko posvećeni svojim ulogama i dobrobiti zajednice. Njihovo razumijevanje lokalnih sistema, uz spremnost da slušaju, uče i rade zajedno, stvorilo je snažno partnerstvo. Zaposlenici UINO-a, sa svojom pravnom i fiskalnom/poreznom ekspertizom, uspjeli su izbalansirati ciljeve kampanje s interesima države.  

Saša Magazinović, član Parlamenta BiH, prepoznao je značaj ovakve inicijative i međusaradnje koju ona kreira, te je odigrao ključnu ulogu u zagovaranju inicijative, vješto vodeći prijedlog kroz zakonodavni proces.  

Razumijevajući duboke etničke i političke podjele, značajnu ulogu je odigrala Mašta Impact Agency. Uz podršku njenih partnera, organizovala je netradicionalnu kampanju usmjerenu na široko učešće građana. Pristup je uključivao izbjegavanje okrivljavanja i poticanje saradnje među svim zainteresovanim stranama. Kampanja je koristila digitalne platforme i javne prostore kako bi informisala i aktivno uključila građane. Pretvorila je online zajednicu u značajnu zagovaračku snagu, gdje je 2.820 građana izrazilo svoju podršku potpisujući peticiju. Uticaj kampanje pojačan je kroz video materijale sa javnim ličnostima iz svijeta sporta, umjetnosti i medija. Koristeći svoju popularnost, ove utjecajne ličnosti su zagovarale oslobađanje PDV-a na doniranu hranu i time priskrbile značajnu javnu podršku, ali stavile i pozitivan pritisak na donosioce odluka. Njihov zajednički poziv na akciju ilustrirao je snažnu solidarnost među različitim sektorima društva. Jednako važna bila je himna “Niko gladan. Niko sam”, koja je proizašla iz javnog konkursa inspirirajući umjetničku zajednicu da doprinese društvenim promjenama, himna je izabrana putem javnog glasanja, angažujući ljude širom zemlje. Himna je imala dubok odjek u javnosti.  

Do 2023. godine, četiri godine nakon prvobitne realizacije i više od dvije godine intenzivnog zagovaranja, postignuto je ono što se činilo nemogućim: Zakon o PDV-u je prvi put izmijenjen! Do tada, zakon o PDV-u u Bosni i Hercegovini nije bio suštinski promijenjen od svog osnivanja. 

Ovakva je saradnja i jedinstvo bili su značajni za sve aktere. Kompanije su dobile podsticaje za doniranje hrane, organizacije civilnog društva su stekle resurse da pomognu građanima, a javne institucije su podržale filantropiju. Ovo je bila pobjeda za sve.